Praca w pozycji stojącej

Dzień dobry,

pracuję w firmie X na stanowisku kasjera. Od początku, kiedy przyjęłam się do pracy, mieliśmy przy kasach krzesła, z których mogliśmy korzystać w każdej chwili. Dodam, że lady sklepowe są przystosowane do pracy siedzącej, bo blat sięga do połowy ud. Od pewnego czasu kierownictwo napisało maila, że ze sklepu mają zniknąć wszystkie krzesła i praca ma być wykonywana na stojąco według norm europejskich. Uzasadniali to tym, że za wolno się ruszamy, że wstawanie i siadanie zajmuje nam za dużo czasu, i że w pozycji stojącej łatwiej nam oferować produkty, gdyż to wyraz szacunku dla klienta. Pytałam już innych prawników z PiP czy są na to jakieś przepisy, że te krzesła zostały nam odebrane bezprawnie. Niestety nie ma w ustawach żadnych norm dotyczących wysokości lady sklepowej (praca przy naszej ladzie jest męcząca, bo jest za nisko, bo każde sprawdzenie na komputerze wymaga garbienia się i cierpi na tym kręgosłup). Odnosiliśmy się do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów BHP, ale dostaliśmy gotową odpowiedź skopiowaną z internetu, że to od firmy zależy jak organizują pracę pracownikom. Wysłaliśmy też drugą ustawę Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zaciągneliśmy opinii, ze ekrany 15″ można zaliczyć do monitorów ekranowych, a z ustawy tej jasno wynika, że pracodawca musi wtedy zapewnić pracownikom krzesła. Pracodawca odniósł się do wyroku sądu z roku 2008 i również obalił nasz postulat. Moje pytanie jest następujące: czy pracodawca ma faktycznie rację czy chciał nas po prostu zbyć?

I druga sprawa: w naszym sklepie jest 34 stopnie Celsjusza, są wiatraki i klimatyzacja, która nie działa, czy taka temperatura jest zgodna z prawem i co możemy z tym zrobić?

Z poważaniem

Odpowiedz na to pytanie