nagroda jubileuszowa
Uprzejmie proszę o udzielenie porady prawnej dotyczącej niewypłacenia nagrody jubileuszowej.
Pracuję w instytucji gospodarki budżetowej – tej samej od 1985 roku. Przez wiele lat, zgodnie z regulaminem wynagradzania, firma wypłacała pracownikom nagrody jubileuszowe. W 2007 roku zarządzeniem dyrektora usunięto z regulaminu wynagradzania paragraf dotyczący nagród jubileuszowych i tym samym zaprzestano je wypłacać. W listopadzie 2007 roku osiągnęłam staż 25 lat pracy, lecz nagrody już nie otrzymałam. Później, w 2012 roku – również na mocy zarządzeń dyrektora – najpierw przywrócono wypłaty nagród jubileuszowych, by po kilku miesiącach (od 1 lipca 2012 r. ) ponownie je wstrzymać. W dniu 8 listopada 2012 roku nabyłabym prawo do nagrody za 30 lat pracy, lecz znów mnie jej pozbawiono.
Pod koniec 2015 roku dopatrzono się, że uprzedni sposób likwidowania nagród jubileuszowych był niezgodny z Kodeksem Pracy, nie zostały bowiem dopełnione niezbędne formalności – zmiany wprowadzane kolejnymi zarządzeniami nie były zaakceptowane przez pracowników poprzez podpisanie indywidualnych porozumień zmieniających warunki pracy i płacy. Porozumienia takie otrzymaliśmy do podpisu dopiero w grudniu 2015 roku, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2016 roku. W związku z powyższym zakład pracy ma wypłacać zaległe nagrody, do których nabyło się prawa do 31 grudnia 2015 roku. Niestety, ja zostałam poinformowana przez pracownika kadr, że 8 listopada 2015 roku minęły 3 lata od momentu uzyskania przeze mnie prawa do tej nagrody, wiec moje roszczenie ulega przedawnieniu.
Uważam, że jest to wielce niesprawiedliwe, bo przedawnienie powinno chyba dotyczyć sytuacji, gdy pracownik nie dostarczył w terminie niezbędnych dokumentów dotyczących stażu pracy i z tego powodu nie wypłacono nagrody. W tym przypadku to z winy zakładu pracy doszło do przekroczenia terminu, bo nagrody nie wypłacono z chwilą nabycia do niej praw mimo dysponowania wszelkimi dokumentami o stażu, a sposób likwidacji nagród okazał się niezgodny z Kodeksem Pracy. Dodatkowo – z powodu zmiennych decyzji co do wypłat tychże nagród – część pracowników nagrody otrzymywała (np. przez kilka miesięcy 2012 roku), a część nie, co jest niezgodne z zasadami współżycia społecznego. Czuję się pokrzywdzona i niesłusznie pozbawiona mojego prawa do nagrody za 35 lat pracy. Tym bardziej, że niektórym osobom o krótszym stażu udało się w tej samej instytucji odebrać dwie, a nawet trzy nagrody w tym samym czasie – miały szczęście, że nabywały prawa do nagród w okresach, gdy były one wypłacane…
Bardzo proszę o opinię prawną i odpowiedź, czy – wypłacając pracownikom zaległe nagrody jubileuszowe – zakład pracy może pozbawić mnie prawa do takiej nagrody, skoro sam spowodował jej niewypłacenie w terminie.
Z poważaniem.