Kodeks pracy – co się zmieni od 2019 r.?
Zmiany w Kodeksie pracy są nieuniknione i zapowiadane już od kilku miesięcy. Część z nich wejdzie już w nowym roku.
Przede wszystkim musimy się przygotować, że od 1 stycznia 2019 roku ulegnie zmianie prowadzenie dokumentacji pracowniczej. Od stycznia pracodawcy będą mieli możliwość prowadzenia jej w formie elektronicznej i będzie ona równoznaczna z tą tradycyjną, czyli papierową. Do pracodawcy będzie należała decyzja, z której formy będzie chciał korzystać. Jeśli zdecyduje się na e-dokumentację, będzie musiał pamiętać o tym, żeby dokumenty w formie papierowej przekazać pracownikowi. Pracownik będzie miał 30 dni na odebranie dokumentacji, a jeśli tego nie zrobi, to pracodawca w ciągu roku będzie musiał ją zniszczyć.
Ważną kwestią jest to, że od nowego roku dokumenty pracownika będą musiały być przechowane w odpowiednich warunkach przez cały okres zatrudnienia pracownika. Nie mogą zostać zniszczone ani uszkodzone. Po ustaniu zatrudnienia dokumentacja pracownicza będzie przechowywana krócej niż dotychczas. Okres ten wynosić będzie 10 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy zostanie rozwiązany lub wygaśnie. Czas ten może ulec także przedłużeniu, ale tylko wtedy, gdy dokumenty będą lub będą mogły stanowić dowód w postępowaniu.
Ponadto od nowego roku pracodawca będzie m.in. musiał wraz z wydaniem świadectwa pracy poinformować pracownika o dokładnym terminie, w którym może odebrać dokumentację. Oznacza to, że pracodawca będzie musiał liczyć te terminy odrębnie dla każdego pracownika.
Zmiany w Kodeksie pracy, które nas czekają, dotyczą także zasad dokonywania wypłat wynagrodzeń. Do tej pory wypłata wynagrodzeń określona była w Kodeksie pracy jako wypłata do rąk własnych, chociaż i tak większość pracowników otrzymywało pieniądze na konto. Od nowego roku podstawową formą stanie się wypłata na konto bankowe pracownika. Pracownik będzie miał do wyboru trzy opcje: wypłata na konto, wypłata na podstawowy rachunek bankowy oraz wypłata do rąk własnych. Ta ostatnia będzie możliwa po złożeniu u pracodawcy specjalnego wniosku w wersji papierowej lub elektronicznej. Co się stanie jeśli pracownik nie posiada konta i nie złożył wniosku o wypłatę gotówki? Jego pensja trafi na podstawowy rachunek bankowy. Od połowy 2018 roku banki mają obowiązek zakładania tego typu kont. Ich plusem jest to, że są zupełnie darmowe, a więc pracownik nie zapłaci ani za uruchomienie rachunku, ani za jego prowadzenie.