Co robić, gdy bankomat nie wypłaci pieniędzy?
Statystycznie rzecz ujmując sytuacja, w której bankomat nie wypłaci Ci pieniędzy, może się zdarzyć z bardzo małym prawdopodobieństwem, jednak gdy się zdarzy, to droga do udowodnienia swojej racji i odzyskania niewypłaconych pieniędzy bywa długa i kręta.
Jeśli więc to Ty będziesz pechowcem, osobą jedną na kilka tysięcy, należy przede wszystkim wziąć głęboki oddech i uzbroić się w cierpliwość. Zacznijmy od znalezienia na obudowie bankomatu numeru telefonu na infolinię, na której zostanie udzielona nam pomoc. Nie wszystkie banki mają swoje bankomaty, część z nich obsługiwana jest przez sieć Euronet lub Cash4You, i w takim wypadku to do tej firmy należy się zgłosić. Po naciśnięciu kilku numerków, kiedy w końcu uda nam się porozmawiać z jakimś człowiekiem, a nie maszyną, będziemy mogli przedstawić zaistniałą sytuację i zgłosić reklamację. Pracownik infolinii z reguły jest w stanie zweryfikować, czy ze wskazanego przez nas bankomatu rzeczywiście została dokonana wypłata środków. Tak kończy się pierwszy etap postępowania.
Po jakimś czasie może się bowiem okazać, że pieniądze wypłacane z konta, ale faktycznie zablokowane w bankomacie, zostały nam z rachunku ściągnięte przez bank. W tym wypadku należy złożyć drugą reklamację bezpośrednio w banku. Jednak nie w każdym możliwe jest złożenie reklamacji przez telefon, albo ze względu na procedury wewnętrzne, albo na długi i rzetelny proces identyfikacyjny, czyli problem ze znalezieniem numeru klienta czy podanych nam kilku innych numerów czy kodów itp. Wtedy jedynym wyjściem jest złożenie pisemnej reklamacji, wysłanie jej pocztą lub złożenie bezpośrednio w jednej z placówek, a następnie oczekiwanie na odpowiedź, udzieloną również na piśmie przez bank. Proces odzyskiwania pieniędzy pójdzie dosyć sprawnie, jeśli bankomat należał bezpośrednio do banku. Jeśli zaś korzystaliśmy z jednej z sieci bankomatów lub po prostu wypłaciliśmy pieniądze w bankomacie innego banku, wyjaśnianie sprawy i ustalanie stanu faktycznego między dwoma instytucjami potrwa znacznie dłużej.
W celu wyjaśnienia czy pieniądze rzeczywiście nie zostały wypłacone/odebrane, firma obsługująca bankomat dokona przeliczenia pieniędzy w bankomacie i na tej podstawie przyzna lub nie prawo do zwrotu. Teoretycznie etap ten nie powinien podlegać dyskusji, bo jeśli pieniądze nie zostały wypłacone, muszą zostać zwrócone. Jednak w praktyce i na tym etapie zdarzają się błędy, a klient spotyka się z odmową zwrócenia mu spornej kwoty. Jeśli więc ze strony banku czy firmy obsługującej bankomat awaria nie będzie widoczna, to że nie otrzymaliśmy pieniędzy trzeba będzie udowadniać na inne sposoby, a te bywają różnie skuteczne. Przy wielu bankomatach jest co prawda monitoring, jednak ten również nie zawsze działa właściwie, albo nie działa wcale. Zdarzenie na filmie może być słabo widoczne, albo w ogóle nie zostać zarejestrowane.
Oczywiście powyżej opisana przykładowa sytuacja jest pasmem nieszczęśliwych zbiegów okoliczności, jednak z reguły, jeśli powodem niewypłacenia pieniędzy była awaria, banki taką sytuację odnotowują, co jest podstawą do zwrotu niesłusznie zaksięgowanej kwoty. Lepiej jednak zapobiegać niż leczyć, dlatego zawsze należy uważnie czytać pojawiające się komunikaty na urządzeniach, a także pamiętać o zabraniu pieniędzy.